מהי דלקת חניכיים?

דלקת חניכיים היא דלקת ברקמות המקיפות את השיניים שלנו. ניתן לפגוש דלקת חניכיים אצל רוב בני-האדם, במידה זו או אחרת – עד כ-80% מהאוכלוסיה סובלת, סבלה בעבר או תסבול בעתיד מדלקת חניכיים.

הדלקת מתפתחת כתגובה טבעית של הגוף להצטברות של רובד חיידקי בחלל הפה.

בדרך כלל, דלקת חניכיים היא מצב הפיך, ונעלמת עם צחצוח קפדני ושמירה על היגיינה טובה של הפה; אך ללא טיפול, דלקת החניכיים עשויה להפוך למחלת חניכיים – מצב הרסני בהרבה, הגורם לפגיעה בעצם התומכת בשיניים, עד לניידות ואובדן שיניים.

לכן, חשוב לטפל בדלקת החניכיים כל עוד היא ראשונית ושטחית, על-מנת למנוע הרס שקשה עד בלתי אפשרי לשקמו.

כיצד נוצרת דלקת חניכיים?

חיידקים מסוגים שונים נמצאים בחלל הפה באופן קבוע. למעשה, פה של אדם אחד יכול לאכלס עד 150 סוגים שונים של חיידקים!

מרבית החיידקים אינם מזיקים, אך חלק מהם ידועים כחיידקים פריופתוגניים – חיידקים הגורמים למחלות חניכיים.

אלה חיידקים המצטיינים בחדירה לכיסי החניכיים, ודווקא שם – בסביבה דלה בחמצן – הם יתרבו וישגשגו.

הרובד החיידקי מצטבר על-פני השיניים, באזורים הקרובים לחניכיים. במידה ולא מצחצחים אזורים אלה באופן יסודי וקבוע, הרובד מתפתח ומתבגר, והופך לרב-שכבתי.

הסידן המצוי ברוק אף גורם לרובד להתקשות ולהפוך למאובן וקשיח – תופעה המוכרת כאבנית. בניגוד לרובד הרגיל, המוסר באמצעות צחצוח במברשת שיניים ביתית, לשם הסרת אבנית יש צורך לפנות לשיננית. חשוב להסיר אבנית, מכיוון שהיא מהווה משטח מחוספס שעליו יכולים החיידקים להתיישב ביתר קלות.

דלקת החניכיים היא התגובה הטבעית של הגוף לזיהום החיידקי, וכמו כל דלקת – גם כאן היא מתבטאת באדמומיות, נפיחות ורגישות, ובמקרה של החניכיים – גם בדימומים המופיעים בעת נגיסת תפוח או במהלך צחצוח השיניים.

על-מנת לטפל בדלקת החניכיים – חייבים לטפל בזיהום החיידקי ולהשתלט עליו!

דלקת חניכיים תל אביב

איך מטפלים בדלקת חניכיים?

אופן הטיפול בדלקת החניכיים שונה ממטופל למטופל.

לרוב, הטיפול בדלקת חניכיים שאינה מערבת את העצם והרקמות התומכות, יכלול הדרכה להיגיינה אורלית והתאמת עזרי צחצוח מתאימים, וכן סילוק אבנית על-ידי שיננית.

במהלך סילוק האבנית, מסירים לא רק את האבנית אלא גם את הרובד החיידקי ותאים מתים שהצטברו על פני השטח, על-מנת לאפשר לחניכיים להתרפא.

במקרה של דלקת חניכיים “פשוטה”, מומלץ לחזור על סילוק אבנית אצל שיננית מדי חצי שנה, ובין לבין להקפיד על צחצוח נכון בבית, תוך שימוש בעזרים כגון חוט דנטלי, קיסמים, מברשות בין-שיניות ומי פה אנטיבקטריאליים.

במקרים בהם דלקת החניכיים קשה יותר ומערבת גם את העצם, יכלול הטיפול אצל שיננית גם הקצעת שורשים – טיפול בו מסירים את האבנית גם מפני שטח השורש, תוך החלקת השורש למניעת התיישבות חוזרת של הרובד החיידקי.

במקרים אלה, גם תדירות המפגשים עם השיננית תעלה ותעמוד על פעם בשלושה חודשים.

לעתים, במיוחד במקרים של פגיעה קשה ברקמות התומכות, יהיה צורך גם בטיפול כירורגי – בין אם על-מנת לנקות את הכיסים העמוקים בראיה ישירה, ובין אם על-מנת לצמצם את הכיסים או לבצע רגנרציה – הצמחה מחדש של העצם באזורים בהם היא נאבדה.

דלקת חניכיים טיפול

מי מטפל בדלקת חניכיים?

הטיפול בדלקת חניכיים הוא טיפול מולטי-דיסציפלינרי, הכולל שימוש בכלים מתקדמים וחומרים מסוגים שונים.

על-מנת לטפל בדלקת חניכיים, חשוב לטפל גם בגורמים הנוספים שעשויים היו לתרום להתפתחותה – כגון צפיפות שיניים, שחזורים (סתימות) וכתרים לא תקינים, שיניים כלואות, מסובבות ומוטות, ועוד.

לכן, עדיף לטפל בדלקת חניכיים במרפאה בה ישנם רופאי שיניים מהתמחויות שונות, המשתפים פעולה על-מנת להגיע לתכנית הטיפול המיטבית בכל מקרה ומקרה.

המומחית למחלות חניכיים במרפאתנו, ד”ר חני טנצר, מומחית למחלות חניכיים, תשמח להתאים לכם את תכנית הטיפול הטובה ביותר למקרה הספציפי שלכם.

לקביעת תור עם רופא שיניים, השאירו פרטים בטופס או צרו קשר עם המרפאה שלנו בטלפון 03-6163480 או בוואטסאפ 054-9899288