עקירה כירורגית

עקירה כירורגית היא הליך רפואי שבו השן נשלפת ממקומה בפה.

זו תוצאה מהרס של השן עצמה או של הרקמות התומכות בה, או מכיוון שהשן עשויה להפריע ליישור שיניים או הליך שיקומי עתידי.

עקירה היא הליך רפואי פשוט יחסית, ומהירות ביצועה והצלחתה תלויים בעיקר במיומנותו של הרופא המבצע.

ניתן לומר שכל עקירה היא הליך כירורגי; אך אנו נוהגים להבדיל בין עקירה רגילה לבין עקירה כירורגית.

עקירה כירורגית

מה היא עקירה כירורגית?

עקירה כירורגית מתבצעת כאשר לא ניתן “פשוט לעקור” את השן.

במקרה כזה, יש צורך בפעולות כירורגיות נלוות, כגון חיתוך והפשלה של החניכיים, פינוי עצם מאזור העקירה, או אף פיצול השן עצמה לצורך הוצאה קלה יותר.

לאחר שבוצעו הפעולות הכירורגיות המכינות, קל יותר לחלץ את השן ממקומה ולעקרה .

לאחר מכן יהיה צורך לבצע תפרים ולתת לאזור זמן להתרפא.

באילו מקרים נדרשת עקירה כירורגית?

עקירה כירורגית נדרשת במקרים בהם עקירה רגילה של השן אינה אפשרית, למשל:

• שן כלואה – לעתים, שיניים נכלאות בתוך הלסת או רקמת החניכיים. אנו פוגשים כליאה במקרים רבים בשיני בינה, שם מצבים של כליאה חלקית שכיחים מאוד ונוטים לגרום להצטברות מקומית של מזהמים, דלקות חוזרות וכאבים. בנוסף, לעתים נכלאים גם ניבים קבועים, אך במקרה כזה נעדיף להבקיע את השן במסגרת טיפול אורתודונטי, ולאו דווקא לעקור אותה.
  • הרס כותרתי – לרוב, בעקירה רגילה, נוכל לאחוז בכותרת השן או להישען עליה כדי להקל על הוצאת השן ממקומה. כאשר הכותרת הרוסה, אנו מאבדים את נקודת האחיזה הנוחה הזו, וניאלץ לבצע חתך כירורגי על-מנת לחשוף את שורש השן ולהניפו ממקומו.
  • מורכבויות וכיפופים בשורשי השן – במצבים שבהם שורש השן מכופף או עקום, או שהשורשים בעלי אנטומיה מיוחדת, נעדיף לבצע עקירה כירורגית ואף לפצל את השן על-מנת להקל על הוצאתה.

כמה זמן יכאב לי אחרי עקירה כירורגית? האם אזדקק לחופשת מחלה?

לרוב, אחרי עקירה כירורגית תחוש/י בכאבים לאורך מספר ימים ואפילו שבוע לאחר ביצוע העקירה.

בנוסף, תיתכן נפיחות באזור והגבלה בפתיחת הפה.

ככל שהעקירה בוצעה בצורה חלקה ומהירה יותר ועל-ידי רופא מיומן יותר, תחוש/י בפחות כאבים וסיבוכים.

ניתן ליטול משככי כאבים להפחתת הכאב, עד שיעבור בהדרגה.

עקירה כירורגית היא סוג של ניתוח – אמנם ניתוח קטן.

אך כמו אחרי כל ניתוח, גם אחרי עקירה כירורגית כדאי להקפיד על מנוחה במשך מספר ימים.

בנוסף, גם חלק ממשככי הכאבים, אפילו כאלה שנמכרים ללא מרשם, עשויים לגרום לטשטוש קל ופגיעה בתפקוד.

לכן, אחרי עקירה כירורגית מומלץ לנוח כמה ימים, ואנו נספק לכם אישור מחלה.

אילו סיכונים סיבוכים יכולים לקרות בעקירה כירורגית?

לעתים, אחרי עקירה כירורגית של שיני בינה תחתונות, עשוי לחול שינוי בתחושה באזור השיניים והלשון בצד העקירה.

זהו סיבוך בסיכון נמוך, המתרחש לעתים נדירות, ונובע מקרבת שורשי השן שנעקרה לעצב המעניק תחושה לשיניים וללשון.

רופא שיניים המיומן בעקירות כירורגיות יידע לזהות פוטנציאל לסיבוך זה עוד בטרם תחילת הטיפול, על-סמך צילום רנטגן.

במידת הצורך, יפנה אותך רופא השיניים גם להדמיית CT דנטלית על-מנת לקבל תמונה תלת-ממדית של אזור העקירה ולתכנן אותה היטב.

עם זאת, גם אחרי תכנון טוב, לעתים  תחוש/י בשינויי תחושה באזור לאחר העקירה.

אם סיבוך זה מתרחש, דווח/י עליו במהירות לרופא השיניים המטפל!

מי מוסמך לבצע עקירה כירורגית?

על-פי החוק במדינת ישראל, כל רופא שיניים רשאי לבצע את כל סוגי טיפולי השיניים, ובכלל זה עקירה כירורגית.

יחד עם זאת, חשוב שהרופא המבצע את העקירה יהיה בעל הניסיון המתאים על-מנת לבצע אותה בצורה המיטבית.

במרפאתנו, עקירה כירורגית מתבצעת על-ידי פרופ’ עדי לוריאן.

פרופ’ לוריאן הינו כירורג פה ולסת בעל ניסיון של עשרות שנים בכל סוגי הכירורגיה של הפה, הפנים והלסת, ובכלל זה גם עקירת כירורגית.

לקביעת תור עם רופא שיניים, השאירו פרטים בטופס או צרו קשר עם המרפאה שלנו בטלפון 03-6163480 או בוואטסאפ 054-9899288